Gezondheid, Voeding

Biologisch vs. niet-biologisch

De laatste jaren is biologisch eten helemaal hip. Als je biologisch eet dan doe je het “goed”. Voor de gemiddelde gezinnen is volledig biologisch helemaal niet te betalen. Je betaalt zo één a twee euro per product meer en als je een beperkt budget hebt is het gewoon geen optie. Maar is er een optie voor budgetproof biologisch eten?

De redenen dat we biologisch willen eten kan verschillen, maar vaak wordt er toch gedacht dat biologische voeding veiliger is en/of meer nutriënten zou bevatten.

Veiligheid van voedsel

Biologische groente en fruit worden geteeld zonder pesticiden. Die pesticiden zouden schadelijk zijn voor onze gezondheid (1) maar worden gebruikt om onkruid, schimmels, insecten en dieren (denk aan muizen) te bestrijden. Ook in Nederland wordt er gebruik gemaakt van pesticiden waar echter strenge regels voor gelden.

Nutriëntengehalte

Of biologische voeding meer gezonde nutriënten bevatten, is de wetenschap niet helemaal over uit. De één zegt dat er sterk bewijs is dat biologische voeding significant meer voedzamer is dan niet-biologisch (2) maar andere onderzoeken vinden het verschil “biologisch aannemelijk” (3) of niet aanwezig (4) (5).

Welles-niettes-verhaal

Helaas zijn er niet heel veel weluitgevoerde onderzoeken bekend die aantonen in welke mate pesticiden wel (of helemaal niet) schadelijk zijn. Want ook al zijn er nog zoveel mensen die roepen dat het schadelijk is, betrouwbaar is het niet. Het tegengestelde vind ik ook waar. De overheid die zegt dat pesticiden niet schadelijk zijn zonder betrouwbaar onderzoek vind ik niet te vertrouwen.

Dat pesticiden schadelijk zijn voor de gezondheid is wel duidelijk en voornamelijk voor de boeren die ermee moeten werken en de ecosystemen die ermee gemoeid gaan (1). Dus ook wanneer ze in ons voedsel zitten kunnen ze (al dan niet in kleine mate) schadelijk zijn voor ons. Maar met goed wassen zou je de pesticiden toch moeten kunnen verwijderen?

Onderscheid tussen voeding

Wellicht heb je weleens gehoord van de Dirty Dozen. De 12 meest vervuilde voedingsmiddelen (zie afbeelding hieronder). Het tegenovergestelde (de Clean Fifteen) zijn voedingsmiddelen die de minste contaminanten bevat. Wanneer je pesticiden zoveel mogelijk wil vermijden maar aan een beperkt budget zit, zou je ervoor kunnen kiezen om vaker te kiezen voor de niet-biologische Clean Fifteen en wanneer je wel een Dirty Dozen product wil, die biologisch te kopen.

Maar dat neemt nog niet weg dat er pesticiden op je voeding zitten. Sterker nog, ook al is je product biologisch: de pesticiden zitten ook in de lucht en besmetting kan snel plaatsvinden. Dit zou een verklaarbare reden zijn dat biologische groenten en fruit in de supermarkt altijd in plastic verpakking zit.

Budget tips om het pesticidegehalte te doen dalen

Gelukkig zijn er ook budget-proof manieren om het aantal pesticiden in je voeding terug te dringen. Je ontkomt er niet helemaal aan, maar zolang we nog niet in een perfecte wereld leven zou je deze tips kunnen toepassen:

  1. Was je voeding grondig met water // wellicht is dit iets wat je standaard doet – ik in ieder geval wel – maar water verwijderd al een aantal pesticiden.
  2. Was je voeding met baking soda // deze is voor heel veel mensen nieuw. Recente onderzoeken tonen aan dat appels die 12 tot 15 minuten gewassen worden met baking soda (zuiveringszout/baksoda) nog meer pesticiden zou kunnen doen verwijderen (6).
  3. Was je groenten met zout water en azijn // dit zou chloorpyrifos, DDT*, cypermetrine en chloorthalonil doen elimineren (7). Een zoutoplossing van 10% zou al effectief zijn.

*Verboden in de westerse wereld

Deze tips (met name 2 en 3) zijn nieuw voor ons maar zeker de moeite waard om te proberen wanneer je op budget zo gezond mogelijk wil eten.

Groente en fruit wassen 5 tips

Of je nu biologisch groente en fruit koopt of niet: wassen is belangrijk. Niet alleen het verwijderen van pesticiden is een doel van wassen, maar ook om vuil en schadelijke bacteriën te doen verwijderen. Maar in de tijd van kant-en-klare maaltijden (die je zo hup in de magnetron kan schuiven) verliezen we langzamerhand onze feeling met voeding. Gelukkig komt die feeling langzaam weer terug, maar het kan nooit kwaad eens stil te staan bij je gewoontes. Hieronder wat tips voor het wassen van groente en fruit:

  1. Was je handen goed voordat je met voeding gaat werken. Je handen zitten overal aan, zijn smerig en zeker wanneer je rauw eet, zit een besmetting in een klein hoekje. Als je met kinderen de hele dag zit wil je niet weten waar je handen aan zitten (grote kans dat je ze dan regelmatig wast trouwens).
  2. Was je groente en fruit vlak voordat je het gaat gebruiken en niet wanneer je ze net gekocht hebt. Het wassen kan namelijk de groei van bacteriën bevorderen en zo raken je voedingsmiddelen eerder bedorven.
  3. Verwijder buitenste bladen van bijvoorbeeld je kroppen sla, kool en andere bladgroenten. Aan de buitenkant zitten de meeste pesticiden en de kans is vrij groot dat je de buitenste bladen toch niet gaat eten.
  4. Borstel groenten zoals aardappelen, appels, wortels en andere “harde” groenten en fruit. Zo verwijder je bacteriën en eventueel een waslaagje.
  5. Week je bladgroenten een tijdje in water (met wat baksoda) vlak voordat je het gaat klaarmaken.

Verwijzingen

1. Toxics Action. Pesticides. toxicaction.org. [Online] [Citaat van: 28 september 2018.] https://toxicsaction.org/issues/pesticides/.

2. Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives?: a systematic review. Smith-Spangler C, Brandeau ML, Hunter GE, Bavinger JC, Pearson M, Eschbach PJ, Sundaram V, Liu H, Schirmer P, Stave C, Olkin I, Bravata DM. Stanford : Annals of Internal Medicine, 2012.

3. Nutritional quality of organic foods: a systematic review. Dangour AD, Dodhia SK, Hayter A, Allen E, Lock K, Uauy R. Londen : The American Journal of Clinical Nutrition, 2009.

4. A Comparison of the Nutritional Value, Sensory Qualities, and Food Safety of Organically and Conventionally Produced Foods. Bourn, D. en Prescott, J. sl : Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 2010.

5. Nutrition-related health effects of organic foods: a systematic review. Dangour AD, Lock K, Hayter A, Aikenhead A, Allen E, Uauy R. Londen : The American Journal of Clinical Nutrition, 2010.

6. Effectiveness of Commercial and Homemade Washing Agents in Removing Pesticide Residues on and in Apples. Yang, T., et al. Amherst : Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2017.

7. Effects of home preparation on pesticide residues in cabbage. Zhang, Z., Liu, X. en Hong, X. Jiangsu : Elsevier, 2007, Vol. 18.

Wil je meer lezen en op de hoogte blijven? Volg ons dan op Social Media.
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *