Minimalisme, Zero waste

De wereld gaat ten onder en het is allemaal de schuld van…

…ja, van wie eigenlijk? De welvarende consumerende Westerling krijgt nogal eens de schuld. We vreten te veel, we kopen te veel, we maken misbruik van derdewereldlanden en de opwarming van het klimaat komt door ons toedoen. Daarna doneren we miljoenen euro’s naar rampgebieden dus hebben we het gevoel goed te doen en kopen we pakken pasta voor de voedselbank.

Nu we ons bewust worden dat onze spullen ons geen geluk brengen, krijgt de kringloop massaal onze oude meuk. De Volkskrant vertelt dat een kringloopwinkel in Utrecht zo’n 650 miljoen kilo aan spul krijgt. Als we dat verdelen over alle inwoners van de provincie Utrecht (1,2 miljoen) is dat 541,7 miljoen kilo per inwoner per jaar.

Ook De Stentor omschrijft problemen die kringlopen hebben: namelijk het dumpen van spul wat absoluut niet te verkopen is. Ze moeten 200 kilo storten bij de ROVA en dat kost ze geld.

Maar ontspullen is toch goed?

Afgelopen zomer hebben wij ook flink genoten van onze opruimwoede. Van een zolder vol troep is niets meer over en dat voelt heerlijk. We zijn niet alleen gaan ontspullen, we hebben een nieuwe mindset aangenomen: we halen ook geen nieuwe spullen in huis.

Het wegdoen van oude spullen is dan ook niet het probleem: het kopen van meuk wel! De Action. De Zeeman. De Primark. Winkels waar je leuke (en ook nuttige) spullen kan kopen voor een prikkie. Spullen die we snel zat zijn en bij de kringloop belanden.

FAST STUFF

Net als fast food maakt fast stuff ons tijdelijk vrolijk maar op den duur ongelukkig. We kunnen blijven consumeren, maar het zal verstikkend werken.

Dus het is allemaal de schuld van de consument?

Nou dat zeg ik niet. Wij zitten met het probleem opgezadeld en zullen het ook moeten oplossen, want wie lost het anders voor ons op? De grote winkelketens? Natuurlijk niet! Het zal naïef zijn om dat van hen te verwachten. Zij willen geld verdienen – net als elke bewoner op aarde – om een lekkere boterham te kunnen eten en hun huis in te richten.

De fabrikanten weten heel goed wat de consument wil en dit leveren ze maar wat graag aan ons. Zo goedkoop mogelijk, dus de kwaliteit is vaak beperkt. Maar dat deert ons dan weer niet zoveel, want als het stuk is kan het weg en kun je weer iets nieuws kopen.

Omdat ik het waard ben!?

Winkelketens en marketinggoeroe’s

Waar de winkelketens precies weten wat we willen, zijn de geniale marketingbreinen nog een stapje verder: zij weten namelijk wat we in de toekomst gaan willen. Bizar eigenlijk dat er ooit spullen zijn gecreëerd waar helemaal geen vraag naar was maar wat we nu allemaal in huis hebben.

Neem de televisie. Er was geen arbeider die ooit eens thuis kwam en zei: “vrouw, weet je wat ik zou willen? Zo’n grote vierkante box met bewegende beelden waar een leuk meisje een spel presenteert!”

Maar inmiddels denken we bijna allemaal dat we een tv nodig hebben terwijl er geen vraag naar was. Inmiddels moeten we om het zoveel jaar een nieuwe kopen om mee te gaan met de laatste trends.

Zo ging het ook met de mobiele telefoon. In de jaren ’90 vonden we het idee belachelijk: waarom zou je overal bereikbaar moeten zijn? Dat wil je toch niet? Nu is er zelfs een term bedacht voor mensen die bang zijn ook maar iets te missen: FOMO (Fear Of Missing Out).

FOMO heeft ook nog eens een negatieve invloed op verschillende aspecten van ons leven!

Less is more

Gelukkig is er hoop! Na jaren van consumeren maakt consuminderen nu een opmars. We gooien niet alleen de kringlopen vol met zooi, maar we worden ons ook bewuster van wat we kopen.

Het heeft geen in om andere de schuld te geven of ervan uit te gaan dat iemand anders het oplost. Als we allemaal een steentje kunnen bijdragen komen we al een heel eind. Zo proberen we in ons gezin eerst bij de lokale kringloop te kijken voor iets wat we nodig hebben. Ook kijken we op Marktplaats of binnen onze familie- en kenniskring.

Bijna alles is wel tweedehands te krijgen. Het consuminderen voelt net zo goed als het ontspullen. We denken nu wel 4x na voordat we iets kopen en de kringloop bespaart ons ook nog eens wat geld. Het is onmiskenbaar goed voor het milieu en dat voelt goed.

Wil je meer lezen en op de hoogte blijven? Volg ons dan op Social Media.
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *