Gezondheid, Veganisme, Voeding

Ode aan de boon

“Maar kom je dan geen eiwitten te kort enzo?” “Welnee! ik eet genoeg bonen hoor.” Terwijl ik het zeg bedenk ik mij dat de hele week al geen boon op het menu heeft gestaan. Nee, ik krijg heus geen eiwittekort. Ik heb altijd een eiwitbron bij de maaltijd, maar vaak genoeg eet ik te weinig bonen.

Volgens Dr. Greger (mijn bonengoeroe) is het aan te raden om elke dag 3 porties bonen te eten waarvan 1 portie gelijk is aan:

  • 60 gram hummus / bonendip
  • 130 gram gekookte bonen / linzen / tofu / tempeh
  • 150 gram verse erwten of gekiemde linzen

Nou, daar kom ik never nooit niet aan. Op een boterham gaat zo’n 30 gram hummus, dus als ik al (glutenvrij) brood eet, dan heb ik 1/2 of 1 portie in totaal. 130 gram gekookte bonen is zo’n 2 opscheplepels aan bonen en dat vind ik best veel. Zo’n liefhebber ben ik niet van bonen. Maar ze zijn zo goed. Zo gezond. Daarom heb ik alvast een voornemen voor 2019: MEER BONEN ETEN. Bij deze roep ik het jaar 2019 uit tot het JAAR VAN DE BOON.

10 redenen om bonen te eten

Waarom zijn ze dan zo gezond? Nou, hier komt een lijstje:

  1. Ze zitten vol met proteïne maar verhogen niet de kans op welvaartsziekten (zoals vlees wel doet).
  2. 1 cup bonen per dag kan je rusthartslag verlagen (wat het risico op vroegtijdig overlijden verkleint).
  3. Mensen die meer bonen eten leven langer.
  4. Ze zijn goedkoop!!! (Dus niets geen excuses “ik kan niet vegetarisch eten, dat is zo duur”.)
  5. Ze bevatten vezels.
  6. Je kan er mega lekkere bonenburgers mee maken waardoor je die hamburger niet meer mist.
  7. Ze zijn bijna overal wel in te verwerken (van taart tot curry, van mousse tot soep).
  8. Ze helpen je goed te kunnen poepen (wie wil dat nu niet?).
  9. Ze kunnen je LDL (slechte cholesterol) doen verlagen.
  10. Ze bevatten ijzer.

Ja maar… ik weet het niet…

Ik hoor de twijfel. Ik ben ook helemaal niet zo dol op bonen. Als ze ergens in verwerkt zitten heb ik er geen moeite mee, maar toch maak ik ze zo weinig klaar. Waarom?

Het kost tijd en planning! Voor ons dan, want een zero waste huis betekent zo min mogelijk verpakkingen. Bonen worden hier in bulk gekocht en dat zijn gedroogde bonen. Geen potten of blikken bonen die je even open trekt, maar uren weken en 1 á 2 uur koken. Dat staat me toch een beetje tegen. Ik vergeet ze vaak te weken en als ze eenmaal gekookt in de koelkast staan vergeet ik ze op te eten.

Dus wat ga ik eraan doen?

Nou. Niet meer vergeten. Ik ga proberen zoveel mogelijk bonen te verwerken in mijn lunch en avondeten (en meer hummus op mijn boterham smeren). Om ervoor te zorgen dat ik altijd eetbare bonen heb (en mijn gasverbruik verminder) week en kook ik minimaal 3 verschillende bonen in grote hoeveelheden. Deze verdeel ik in porties van 130 gram en vries ik in. Zo heb ik altijd eetbare bonen liggen. Even koken in water en klaar.

De bonen gebruik ik dan in combinatie met 1 portie granen (eg. rijst, quinoa of gierst). Daarbij probeer ik een portie groene bladgroente te eten – ook al zo’n moeilijk punt hier. Is wel te doen me dunkt!

Hoeveel bonen eet jij? Hoe combineer je ze? Ben benieuwd want ik kan tips hard gebruiken.

Wil je meer lezen en op de hoogte blijven? Volg ons dan op Social Media.
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *