Gezondheid, Kinderen, Veganisme, Voeding, Voeding en kind

Veganistische ouders de cel in || is je kind vegan opvoeden strafbaar?

Af en toe zie ik weer een bericht voorbij komen van veganistische ouders die hun kind opvoeden volgens hun idealen wat grandioos misgaat. Soms gaan ouders zo ver dat hun kindje overlijden (zoals hier) of belanden de ouders in de cel omdat hun kindje verwaarloosd is wegens een veganistisch dieet (zoals hier). Als je niet verder kijkt dan je neus lang is zou je denken dat een veganistisch dieet levensgevaarlijk is voor je kind. Is dat ook zo?

Veganistische ouders krijgen te maken met veel opmerkingen, vragen, beschuldigingen en verwijten door (onwetende) mensen uit hun omgeving. De één heeft er meer last van dan de ander. Ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit verwijten naar mijn hoofd heb gekregen (wel vragen) en ik hoop dat dit is omdat mijn omgeving weet dat ik zelden ondoordachte stappen onderneem en NOOIT zomaar iets uit probeer met mijn kinderen wat hun gezondheid schade kan brengen. Ik heb aardig wat verstand van voeding, maar ben zeker niet alwetend. Toen wij plantaardig gingen eten, deden mijn kinderen mee en dat deden we weldoordacht.

Elk dieet heeft uitdagingen. Ik herhaal: ELK DIEET HEEFT UITDAGINGEN!!! Wanneer je voeding eentonig is, is de kans groot dat je tekorten oploopt. Vegan of niet. Een gebalanceerd vegan dieet is gezond voor iedereen, ook kinderen[1;2].

Maar waarom zijn die ouders uit Zweden dan in de cel beland en is het Vlaamse kindje overleden?

Goede vraag! Het antwoord is simpel: hun dieet was ontoereikend en eentonig. Het Zweedse meisje kreeg alleen moedermelk, kool, aardappelen, wortelen, rijst en fruit. Het Vlaamse jongetje van 18 maanden kreeg maanden lang alleen graan-, rijst-, haver-, quinoa- en boekweitmelk. Beide kindjes hebben enorm geleden en als ik hier ook maar even bij stil sta word ik er naar van. Nu ga ik ervan uit dat beide ouders het goed bedoelde, maar dit dieet was natuurlijk niet geschikt voor deze kindjes. Dit is geen doordacht plantaardig dieet.

Hoe weet ik wat wel een goed dieet is voor mijn kindje?

Voor de eerste 6 maanden is borstvoeding (of flesvoeding) voldoende. In Nederland wordt de groei van je kindje goed in de gaten gehouden, dus je hebt snel genoeg door of je borstvoeding voldoende is. Is dit niet het geval, dan kan men overstappen op flesvoeding. Er is ook plantaardige flesvoeding die WEL voldoet aan de voedingswaarde. Deze is niet in de gewone supermarkt te verkrijgen en zal op internet gekocht moeten worden. Je betaalt hier wel voor, maar het is plantaardig en geschikt (hier bijvoorbeeld).

Daarna kun je langzaam groente, fruit en brood worden geïntroduceerd. Met ongeveer 8 maanden komt daar pasta bij en ook linzen bijvoorbeeld. Met 1 jaar rijst en andere peulvruchten. Daarna kan je kindje bijna alles wel eten (al is niet alles aan te raden natuurlijk). Op geen enkele leeftijd is het noodzakelijk om vlees te geven ervan uitgaande dat je kindje gezond is. In zeldzame gevallen is vlees wellicht wel aan te raden (denk aan ondervoeding, snel moeten aankomen, eiwittekort etc.). In dat geval zou vlees een quick fix zijn. Maar zolang je kindje gewoon zijn/haar groeicurve aan het volgen is, is er geen issue.

Tekorten en veganisme

Volgens sommige ongeruste mensen lopen veganisten allemaal tekorten op. In principe hoeft dit niet, maar elk kindje wordt aangeraden om D-vitamine bij te slikken en voor vegan kindjes is B12 zeker aan te raden. Dit krijg je anders alleen binnen via dierlijke producten. Ook ijzer en calcium zijn punten van aandacht. In een eetpatroon rijk aan dierlijke producten is de kans groot dat ze voldoende binnen krijgen, maar ook in een vegan eetpatroon is dat prima te doen. Maar: denk erover na!

Eet je wel dierlijke producten? Dan zijn er ook uitdagingen. Er zijn altijd kinderen die geen brood willen eten, geen fruit willen eten, te veel snoepen, geen groente lusten, sowieso liever niet eten, alleen maar sap drinken, leven op frietjes en pizza… ouders die hun kinderen gezonde vegan producten te eten geven krijgen meer commentaar dan ouders die hun kind elke week meermaals volstoppen met fastfood.

Hoe krijg je als vegan toch voldoende binnen?

Het zal je verrassen hoeveel vitamines en mineralen je haalt uit plantaardige voeding. Wel geef ik mijn kind plantaardige “melk”. Niet omdat er geen andere plantaardige bronnen zijn van calcium, maar ik vind dit een makkelijke bron van calcium, mijn kinderen vinden het lekker en eten kan al uitdagend genoeg zijn. Ik kies voor sojadrink omdat hier ook wat eiwitten zitten die andere plantaardige “melken” niet hebben. Mijn kinderen zijn niet zo enorm dol op bonen (ze eten ze wel, maar soms worden ze aan de kant geschoven).

Daarnaast eten ze volkoren brood (hier zitten B-vitamines in die ook belangrijk zijn) en smeren we er halvarine op (hier zitten A en D vitamines aan toegevoegd). De halvarine is plantaardig en helaas niet zero waste, maar ik moet keuzes maken en een plantaardige halvarine in plastic verpakking is (zo heb ik geconcludeerd na vele desk researches) milieuvriendelijker dan roomboter zero waste opgehaald bij de boer (waar ik ook nog even voor moet rijden met de auto).

Waarom zouden je kinderen niet “gewoon” dierlijke producten eten?

Tja, dit is een keuze. Dit artikel heeft niet als doel mensen te overtuigen van een plantaardig dieet, maar meer als tegengeluid op recente gebeurtenissen. Door je kindje dierlijke producten te geven, verhoog je de kans op het krijgen van kanker, diabetes (type 2) [3] maar zou ook bijdragen aan hartziekten [4]. Er zijn nog meer studies gedaan naar de schadelijke effecten van eetpatronen met dierlijke producten waar werd gekeken naar de verhoogde kans op chronische aandoeningen. Daarnaast is een plantaardig dieet milieuvriendelijker [5]. Dan heb ik het dus nog niet eens over de ethische redenen om geen dieren te consumeren gehad.

Om mijn advies kort samen te vatten: maak zelf een weloverwogen keuze waarbij je alle kanten meeneemt! Neem niet klakkeloos over wat andere je vertellen wat je moet doen en wat gezond is. Geloof niet elk artikel dat je leest en zeker niet als het artikel uit is op sensatie!

Wat mijn kinderen eten?

Volgende week verschijnt er een artikel waarin ik een dagmenu van mijn kinderen heb geanalyseerd. Het thema is hier niet veganisme maar suiker. Want mijn kinderen hebben (ondanks het plantaardige menu) een redelijk standaard eetpatroon. Daarmee krijgen ze best wel wat suiker binnen en daar ben ik niet altijd blij mee.

Welke keuzes maak jij voor je kind m.b.t. voeding? Waarom?

Wil je meer lezen en op de hoogte blijven? Volg ons dan op Social Media.
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *