Gezondheid

Vroege ochtendmuts of gewoon maf?

Vanaf dat ik mij kan herinneren ben ik vroeg wakker. Het is niet ongebruikelijk dat ik mijn moeder om half 6 (of zelfs nog eerder) wakker maakte met de vraag of ik “beneden mocht spelen”. Mijn moeder – standaard vroeg uit de veren – heeft me vaak moeten vertellen dat ik nog heel even in bed moest blijven liggen.

Vergis je niet… ook al was ik vroeg wakker, ik was (en ben) geen ochtendmens. Ik houd van wakker worden in stilte. Mijn eigen ding doen. Toen ik op kamers woonde zette ik vaak BBC Breakfast aan. Het Britse gebabbel vond ik heerlijk op de achtergrond. Mensen die hele verhalen gaan houden voor ik mijn koffie op heb maken mij niet blij. Nee, ik houd van rust. Dit is onmogelijk met drie kinderen!!!

Gebroken nachten, drie zwangerschappen, borstvoeding, een B12-tekort én een glutenovergevoeligheid (waar ik jaren niet vanaf wist) zorgde ervoor dat ik moe was. Maar dan bedoel ik ook echt MOE! Ik ben altijd moe geweest. Vanaf de puberteit. Geen arts die mij kon helpen. Ik dacht… dat hoort bij mij.

Stapje voor stapje meer energie

Het duurt even, maar inmiddels ben ik hard op weg naar een leven met energie. Het is onvoorstelbaar dat ik van oververmoeide twintiger naar een energieke dertiger (mét drie kinderen) ben gegaan. Ik ben er nog niet helemaal… maar we zijn al flink op weg.

Maar ook al had ik meer energie overdag, ik was nog steeds mijn bed niet uit te krijgen. Het idee dat ik in een kamer moest ontbijten met drie schreeuwende kinderen een man die de deur uit moet weerhield mij er van om de dekens van mij af te slaan.

Dit moet toch anders kunnen?

Wil je rust in de ochtend? Dan zit daar maar één ding op: EERDER OPSTAAN! Hoe? Ik had geen idee. Tot ik geïnspireerd werd door een blogster (ik kan haar niet meer vinden, zo jammer) uit Amerika die schreef dat ze om 2 uur / half 3 op stond om zo werk kon combineren met het moederschap. Ik verklaarde haar voor gek. Maar toen kwam ik Taina Licciardo-Toivola tegen. Ze is moeder van 10 kinderen en staat voor 3 uur op (check). Ik bekeek haar video’s en mijn man stelde voor om dit ook te proberen.

Ach, waarom ook niet, dacht ik. Want ik kon altijd terug als ik dat wilde. Dus, we maakte een plan: we gingen vroeg naar bed (half 10 was onze eerste stap want als ik opeens om 8 uur in bed zou liggen ging dat niet werken, ik slaap nogal slecht in) en zette de wekker om 5 uur.

De eerste ochtend

De eerste ochtend werd ik wakker gemaakt door mijn zingende vogeltjes en een pas opgekomen zon (ik heb dus een wake-up light). Het was fris buiten en mijn eerste gedachte was: NO FREAKING WAY!!! Ik blijf in bed!

Maar ik heb toch doorgezet, want anders zou ik er nooit achter komen of dit voor mij zou werken. Met moeite heb ik mij uit bed gesleurd en ik ben naar beneden gehobbeld.

WAT EEN RUST!

Het was een heerlijke ochtend. Ook al was mijn lichaam in de war van dit nieuwe ochtendregime… ik kon in alle rust opstaan. In stilte koffie drinken. Een boek lezen waar ik nooit aan toe kwam. Dit was zeker de moeite waard om te proberen.

Huidige stand van zaken

Inmiddels gaat de wekker om 4 uur en word ik vaak tussen half 4 en 4 uur zelf al wakker. Ik loop zachtjes naar beneden, zet mijn havermout klaar om opgewarmd te worden en neem de tijd om bijbel te lezen en te bidden. (Mediteren en yoga zou ook een optie zijn voor wanneer je geen bijbel wil lezen.) Daarna lees ik een boek, schrijf ik een blogpost (zoals nu), ga aan de studie of… wanneer het 6 uur is… ga ik hardlopen!

Om een uur of 7 (soms eerder, soms later) worden de kinderen wakker, kleden we ze aan en gaan we ontbijten. Op schooldagen brengt één van ons de oudste naar school en is de dag begonnen.

Mijn man doet dus met mij mee. Hij komt meestal iets later uit bed en gaat een uurtje gamen na het bijbel lezen, maar het idee is hetzelfde. We vinden het beide heerlijk.

Slaaptekort?

Nee! Gelukkig niet. Want dan zou het niet vol te houden zijn. Ik heb zeker 7 uur slaap nodig (eigenlijk zou een uurtje meer fijn zijn, maar dat weigert mijn lichaam pertinent) dus we gaan al naar bed om 9 uur. Om eerlijk te zijn is dit onze grootste struggle, want op tijd naar bed gaan is een opgave. Toch liggen we er al twee uur eerder in dan hiervoor (ook al was ons doel 10 uur, het werd altijd 11 uur of later). We krijgen dus voldoende slaap.

Mijn biologische klok is er inmiddels al aan gewend, maar mijn doel is om nog een uur eerder op te gaan staan (en dus ook een uur eerder te gaan slapen), maar daar neem ik de tijd voor. Voor nu geniet ik heerlijk van mijn rustige ochtend! Ik kijk al uit naar de zomer, want dan is het ook eerder licht en kan ik wellicht buiten genieten van mijn kopje koffie.

Heb jij een bijzonder ochtendritme? Zou je kunnen overwegen om de dag in alle rust te beginnen of staat dit idee je enorm tegen? Laat het me weten!

Wil je meer lezen en op de hoogte blijven? Volg ons dan op Social Media.
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *